Mobilitetsaftale

Af Nicolaj Bang, Medlem af Aarhus Byråd for Det Konservative Folkeparti og rådmand for Teknik & Miljø

Aftalens indhold
Det er en omfattende aftale på 40 sider. Nedenfor vil jeg opridse de væsentligste ting og forsøge at sætte dem i kontekst.
BiltrafikNon-emissionszonen
En af de mere kontroversielle punkter i aftalen er et 3-årigt forsøg med indførelse af en non-emissionszone inden for Allégaderingen fra 2027. Det lykkedes os at få den reduceret betragteligt fra de oprindelige planer, hvor den skulle gå helt ud til Ringgaden. Samtidig har vi bevaret adgangen til byens parkeringshuse for fossilbiler, ligesom beboere og handicappede er undtaget. Erhvervsdrivende vil også opleve lempeligere vilkår. Som fossilbilejer vil man derfor ikke længere kunne benytte de 250 overfladeparkeringspladser i området, men skal i stedet parkere i et P-hus. Næsten alle destinationer i området ligger under 300 meter fra et p-hus. Det er værd at bemærke, at der til enhver tid er mindst 1.000 ledige p-pladser i byens parkeringshuse.Samtidig sættes der ressourcer af til at skabe en smukkere midtby, hvilket andre steder i verden har været med til at skabe øget omsætning i de lokale butikker.Roadpricing
Vi har i aftalen taget udgangspunkt i, at regeringen på et tidspunkt indfører roadpricing. Det har vi på baggrund af de meldinger vi har fået fra erhvervslivet organisationer og fra regeringen selv om indførslen af en form for roadpricing. Ingen partier forpligter sig i aftalen til at støtte eller arbejde for, roadpricing.Når det fremgår af aftalen skyldes det, at roadpricing vil få afgørende betydning for al anden mobilitet i byen, og at vi derfor er nødt til at tage højde for det.Dette er desværre blevet præsenteret som om, at vi alle nu ønsker det skal ske.Lidt paradoksalt er Venstre faktisk det eneste parti, som aktivt arbejder for roadpricing, hvilket fremgik af nedenstående artikel, hvor transportminister Thomas Danielsen udtaler:,

”Jeg er ikke i tvivl om, at vi kommer til at indføre roadpricing for persontransport på sigt. Det vil være hensigtsmæssigt og klogt, og det er min klare ambition.”

https://mobilitywatch.dk/nyheder/persontransport/article15404352.ece

Flere parkeringspladser
En stor sejr for de borgerlige partier er, at vi har vedtaget at oprette 500 nye parkeringspladser for enden af den kommende Marselistunnel – et antal som kan skrues markant op, når der afholdes store events. Det vil være til gavn for både området, dets naboer, for Stadion og for Tivoli.

Øget kapacitet på de eksisterende veje
Da man indførte Intelligent trafikstyring (ITS) på Ringgaden øgede det kapaciteten med 30%. Nu ruller vi det ud på alle de store veje i kommunen og forventer, at det vil nedbringe trængslen markant.

Mobilitetsøer
Mange villaveje og ellers rolige kvarterer oplever, at biler skyder genvej igennem bygader, hvilket giver støj og til tider farlige situationer. Derfor går kommunen nu i dialog med naboer og fællesråd om, at indrette områder, hvor man egentlig kun skal køre ind, hvis man har et ærinde på en måde, som standser den uønskede trafik. Tanken er, at gennemkørende trafik skal afvikles effektivt på de store veje. Som en konsekvens vil mobilitetsøerne få flere grønne områder, træer og væsentlige forbedringer af gademiljøet.

Længere svingbaner
Som en konsekvens af mobilitetsøerne lykkedes det os at få gennemført fysiske kapacitetsforøgelser på især Ringvejen, hvor der nu laves længere svingbaner og andre forbedringer for trafikken. Noget som tidligere er blevet afvist af byrådets flertal.

Samtidig undgik vi forslag om, at sænke hastigheden på indfaldsvejene til 50 eller måske endda 40 km/t.

Kollektiv transport

Trængselsfri busruter
For at busser kan komme hurtigt frem kan man vælge at inddrage kørebaner for biler. Det vil skabe trængsel, og vi arbejdede derfor dels for at begrænse inddragelsen af vejbaner til de allerede vedtagne, og dels for at finde alternativer – herunder en model, hvor busserne får lov til at køre foran, når de har holdt for rødt.

Der etableres derfor en effektiv og højfrekvent kollektiv trafikkorridor på Skanderborgvej, på Søren
Frichs Vej, Grenåvej og på Viborgvej/Jernaldervej igennem busprioritering og udbygning af
busbaner frem mod kryds, så bussen kommer først afsted.

På Skanderborgvej tages der udgangspunkt i den byrådsvedtagne udbygning af hele busbaner på strækningen. På Søren Frichs Vej vil indsatserne knytte sig til forberedende anlægsarbejder forud for at etablere A-busbetjening på strækningen og på Grenåvej vil indsatsen knytte sig til busprioritering ved alle signalanlæg. På Viborgvej indgår det ikke at fjerne kørespor på strækningen fra Anelystvej til Ringvejen.

Flere og hurtigere busser
Der indføres 5 minutters drift på rute 6A, 4A og 3A allerede fra 2025.

I 2027 tager vi livgreb med hele den kollektive trafikstruktur og fokuserer på at skabe hurtige effektive buslinjer.

Det betyder færre af den type busser, som kører rundt på de mindre veje, og for at kompensere for dem, som får længere til nærmeste busstoppested laver vi en række nytænkende koncepter. Kollektiv trafik vil fremtiden ikke kun være gule busser og letbaner. Det vil i højere grad blive tænkt sammen med flekstrafik, plusbus, samkørsel og delebilisme. De aarhusianere, som bor i områder, som ikke længere skal dækkes af traditionelle busser, skal opleve et alternativt og fleksibelt kollektivt tilbud, som er lige så attraktivt, som det de kender.

Samtidig bliver der arbejdet med billetpriserne, så en billet f.eks. bliver billigere i myldretiden, for at aflaste trængslen. Der vil også blive lavet forsøg med at inkludere busbilletten i prisen ved større events.

Parker og rejs
Der vil bliver oprettet en række parkeringspladser i udkanten af byen, hvor man kan sætte sin bil og skifte til letbane eller busser, som kører så ofte, at man ikke behøver at kigge på tidsplanen.

Hvis man benytter muligheden i myldretiden vil man billetten være gratis.

Planen er desuden, at lave pladserne ved eksisterende supermarkeder, så når man kommer tilbage fra arbejde kan man hurtigt købe ind, smide varerne i baggagerummet og hente ungerne i bilen. Det skal være så nemt som muligt at bruge den kollektive trafik i Aarhus.

Jo flere der benytter sig af denne løsning, jo mere plads vil der blive til dem, som er afhængige af at have bilen med også længere inde i byen.

Mere Letbane og BRT
Letbanens nuværende etape har siden Corona oplevet en markant og vedvarende fremgang. Så meget, at der nu er brug for at indsætte flere togsæt, hvilket vil give flere afgange og større kapacitet.

Samtidig har vi nu (endelig) truffet et valg om, at vi arbejder for at få en letbane på “etape 2” til Brabrand. Vi har tidligere argumenteret for, at det er for dyrt, og at vi i stedet skulle indsætte BRT (busser i eget spor, som minder om en togvogn). Vi har fået skrevet ind i aftalen, at den statslige medfinansering skal være på plads senest 2028 og at driftsøkonomien skal være bæredygtig, så vi ikke udmagrer busdriften. Hvis dette ikke er tilfældet, vil vi formentlig falde tilbage på BRT eller A-busser.

Vi fastholder desuden ambitionen om at lave BRT på Ringvejen. Dette kan gøres uden at inddrage vejbaner, og vil give en meget effektiv kollektiv transport på tværs af byen.

Midtbyen

Vejlukninger
Aftalen nævner en række beslutninger, som konservative ikke har stemt for. Det drejer sig om lukningen af Banegårdspladsen, Park Allé og Frederiks Allé. De er nævnt i aftalen på samme måde som roadpricing, det vil sige, som konstateringer som får indflydelse på byens mobilitet.

Det betyder ikke, at vi har ændret holdning til projekterne, selvom nogle forsøger at fortælle en anden historie.

Til gengæld lykkedes det os, at få udskudt borgmesterens forslag om en fuldstændig lukning af Frederiks Allé til tidligst at kunne gennemføres, når vi har et klart overblik over, hvad de andre beslutninger har betydet for byens trafik.

I den mellemliggende periode gennemføres vores ændringsforslag om, at lave Frederiks Allé til en smukkere sivegade, så vi får samlet parkerne uden at skabe trafikkaos i midtbyen.

Dertil kommer, at det lykkedes os, at få fjernet et forslag om at lave en bussluse i Kystvejen, som sammen med de andre tiltag reelt ville have skåret byen over på midten.

Sommergågader og handelsliv
For at skabe en bedre oplevelse, når man bevæger sig gennem Klostergade, Borggade og Guldsmedegade bliver der i sommeren 2025 lavet forsøg med at gøre dem til sommergågader, hvilket har været med til at skabe liv og omsætning for Graven og Vestergade. Mulighederne for at forbedre oplevelsen af Jægergårdsgade for besøgende vil også blive undersøgt. Dette skal naturligvis ske i tæt samarbejde med erhvervslivet og de besøgende.

Derudover sikrer vi, at der oprettes 20 korttidsparkeringspladser onsdag og lørdag på Ingerslev Boulevard, så vi kan understøtte det lokale marked.

Derudover prioriteres en væsentlig forbedring af byrummene på Store Torv og Bispetorv, Fredens Torv, Vesterbro Torv samt i Hjortshøj og Harlev.

Forligsparterne er desuden enige om at undersøge justeringer af Nørreport-krydset, så der skabes bedre fremkommelighed til og fra Aarhus Ø for alle trafikformer.

Bedre forhold for cyklisme og flere cykelstier
Forliget indeholder flere væsentlige forbedringer for cyklismen i Aarhus.

Vi fremrykker de allerede vedtagene cykelstier på Sønder Allé, Nørregade-Nørre Allé, Elevvej-Koldkilde, Ajstrup Strandvej samt mellem Solbjerg og Tranbjerg og Beder og Malling, så de kan realiseres allerede i 2024-2026.

Derudover prioriterer vi opgradering af Nydamsvej i Skejby/Vejlby-Risskov, Silkeborgvej mellem Ringgaden og Ringvejen, Kærbyvej i Kasted og Lisbjerg-Nye langs letbanetracéet.

Hertil kommer, at vi vil fokusere på “missing links” – de steder, hvor 2 cykelforbindelser ikke er forbundne med hinanden – herunder Odderruten.

I forbindelse med den kommende analyse ønsker forligsparterne et særskilt fokus på udbyg-
ning og opgradering af hovedcykelstinettet med følgende prioriterede projekter: : Hornsletru-
ten (herunder Hørgårdsvej), Vejlby-Centervej og Rosensvangs Allé i Højbjerg. Dette er dog ikke finansieret endnu.

Klimasikring
Brabrandstien gøres mere modstandsdygtig overfor oversvømmelser og voldsomt vejr. Derudover ønskes det, at en kommende klimatilpasningsplan afdækker yderligere ”blue spots”, som eksempelvis ved Egå Engsø.

Parkering
Antallet af cykelstativer med fastlåsningsmekanisme i tilknytning til handelsgader, indkøbscentre og kollektive mobilitetsknudepunkter udvides.

Der laves et ambitiøst cykelparkeringshus ved Banegraven og Aarhus H. Det skal styrke cyklens kombinationsmuligheder med især den kollektive trafik og vil få 1.800-2.000 pladser.

Diverse
Ud over de mange ovennævnte tiltag er der en lang række mindre tiltag
⁃       Hjertezoner ved skolerne, så det bliver tryggere at gå og cykle
⁃       Wayfinding langs indfaldsvejene, så man kan se hvor der er ledige p-pladser
⁃       Et tættere samarbejde med erhvervslivet om byens udvikling
⁃       Indsatser for at gøre delebilisme nemmere
⁃       Bedre lademuligheder for elbiler
⁃       Forbedringer i og omkring Kongelunden
⁃       Opgradering af bus- og letbanestop, så de er behagelige at være ved
⁃       Tryggere stisystemer og bedre tilgængelighed for fodgængere
⁃       Mere kunst og historieformidling i byrummet
⁃       Mere grønt i byens rum
⁃       Bedre og mere fleksibel brug af trafikdata
⁃       Grønnere varelevering, hvor det er muligt
⁃       Mulighed for at låne en elcykel i en kortere periode, hvis man overvejer at købe en
⁃       En omfattende borgerdialog om aftalens indhold

Hermed afsluttes den “korte” version af aftalen. Jeg håber den har givet et overblik over de mange facetter i aftalen.

Har du spørgsmål eller kommentarer hører jeg meget gerne fra dig på nicolaj.bang@aarhus.dk

Hvis du har mod på at kaste dig over selve aftaleteksten, så kan du finde den her:

https://aarhus.dk/media/4wmlyexi/aftale-om-groen-mobilitetsplan_070824.pdf#page11

Jeg håber at se mange af jer på rådhuset den 20. august kl. 19.30, hvor jeg glæder mig til at gennemgå aftalen og høre jeres input.

Mange hilsner
Nicolaj Bang