Nyt fra formanden september 2024

Af Frank Nørgaard, Formand Aarhus Konservative Vælgerforening

Tilbage fra ferie

Jeg håber du har haft en god sommer og haft tid til at trække stikket og gå ned i gear. Ferien er for de flestes vedkommende ovre, og hverdagen er begyndt igen, også den politiske hverdag. Vælgerforeningen er godt igang med arbejdet og bestyrelsen klør på for at finde kandidater, holde medlemsmøder og understøtte vores folkevalgte.

Trængsel og grøn mobilitet
Som de fleste af jer nok har set, er der i byrådet indgået en aftale om fremtidens grønne mobilitet. Det er en stor aftale der rækker mange år ud i fremtiden, men som også sikre at Aarhus både bliver en klimavenlig og fremkommelig kommune. Jeg vil i den forbindelse gerne rose vores Rådmand Nicolaj Bang for at have kæmpet en lang og sej kamp med venstrefløjen for ikke at ødelægge fremkommeligheden i Aarhus. Aftalen er endt et sted hvor vi både får løftet cykleinfrastrukturen, den kollektive trafik og samtidig gør det muligt for folk der er afhængig af bilen at kunne komme frem i den. Det var ikke sket, hvis Konservative havde forladt forhandlingerne. Det er klart, at hvis der havde været et borgerligt flertal, eller endnu bedre et konservativt flertal, så havde aftalen set anderledes ud. Man skal huske at politik er det muliges kunst, og et flertal kræver 16 mandater i Aarhus Byråd. Vi afholdte den 20. august et medlemsmøde på Aarhus Rådhus, sammen med KU, hvor Nicolaj gennemgik forliget i detaljer. Der var mange gode spørgsmål og input fra medlemmerne.

Ny folketingskandidat
Vores folketingskandidat i Aarhus Sydkreds, Marcus Knuth, har meddelt at han skifter opstillingskreds til Guldborgsund i Sjællands Storkreds. Marcus fik til Europaparlamentsvalget i juni et rigtig godt personligt valg på Sjælland. Derudover er Marcus vokset op på egnen og derfor er det helt naturligt at lave et skifte nu. Jeg har ønsket Marcus alt held og lykke i hans nye kreds og sagt tak for det gode samarbejde.

Bestyrelsen har derfor nedsat et kandidatudvalg, som vil gå igang med processen om at finde en ny kandidat, som kan indstilles på en opstillingsgeneralforsamling.

Forberedelse af KV25 kandidater
Bestyrelsen har siden januar arbejdet med et felt på over 20 kandidater til det kommende kommunalvalg i november 2025. Vi har som noget nyt, og for at forberede vores kandidater bedst muligt, afholdt kandidatsamlinger hvert kvartal. Disse samlinger har haft forskellige fokus, alt fra politikudvikling til social mediestrategi. Ud over forberedelse af kandidaterne har samlingerne også det formål at ryste folk sammen som et hold til det kommende valg. Kommunalvalget i 2021 lærte os at hvis vi står sammen som et hold og spiller hinanden gode, så kommer man længst og får det bedste resultat, ingen vinder en valgkamp alene! Jeg glæder mig til at bestyrelsen i løbet af foråret 2025 kan indstille en samlet liste med kandidater.

Landsråd
Partiets ordinære landsråd afholdes igen i år i Herning kongrescenter den 21. – 22. september. Her skal vi bl.a. diskutere og vedtage et opdateret partiprogram. Jeg håber at se mange af jer til nogle hyggelige dage i Herning.