Nyt fra regionen

Af regionrådsmedlem Purnima Erichsen

Sundhedsområdet betyder noget for borgerne. Det så man i forbindelse med sidste kommunal- og regionrådsvalg, men også til folketingsvalget. De fleste borgere, ældre som yngre kommer på et eller andet tidspunkt i deres liv i kontakt med sundhedsvæsnet. Det er derfor vigtigt, at vi ikke blot sikrer den daglige drift af sundhedsvæsnet i regionen, men også har fokus på udviklingen.

Som formand for Hospitalsudvalget, er det naturligt at komme ind på dette område her i nyhedsbrevet, herunder én sag fra et hospital i regionen, der har fyldt i medierne og som stadig fylder.

Jeg vil dog starte et andet sted. Vores hospitaler i regionen fungerer overordnet set godt bl.a grundet dygtige og dedikere medarbejdere, og der er generelt høj faglighed både hvad angår behandling, pleje og rehabilitering, men vi må også konstatere, at vi har store udfordringer i 2023, bl.a lange ventetider på scanninger, operationer og nogle former for udredninger. Der er stadig en del efterslæb efter Corona
pandemien samt strejke trods diverse aflastende tiltag inklusiv øget samarbejde med privathospitaler.

Vi mangler arbejdsstyrke, der kan matche aktuel, men også stigende efterspørgsel af sundhedstilbud. Vi kommer derfor ikke udenom at gentænke vores sundhedsvæsen. Der er ligeledes fokus på det på nationalt niveau, hvor en ny kommission er sat i verden til at gentænke området. Jeg er lidt forundret over sammensætning af kommissionen, idet der tilsyneladende kun er en i kommissionen, der har direkte
borger/patientkontakt. Det havde set med mine øjne været relevant at medinddrage andre fagfolk i kommissionen, der har tæt kontakt med borgere/patienter både ud i kommunerne og på hospitalerne.

Vi har i vores arbejde i hospitalsudvalget sat fokus på forskellige områder heriblandt akutområdet. Alle borgere, store som små, fra Hvide Sande til Aarhus kan blive akut syge året rundt. Vores akutafdelinger har desværre været pressede, specielt Gødstrup Sygehus der ekstraordinært har været presset grundet en større flytning. Vi har derfor valgt at robustgøre akutområdet og et større arbejde er sat i gang.

Et felt vi tillige arbejder med i regionsrådet er ulighed i sundhed. Patientforeninger, lægeforening, forskere mfl. har påpeget stigende ulighed i sundhed. Vi skal turde differentiere sundhedstilbud, fordi patienternes forudsætninger kan være forskellige, selvom sygdommen kan være den samme. Nogle skal måske oftere til kontroller end andre, selvom diagnosen er den samme. Ligeledes er det vigtigt med forebyggelse og tidlige indsatser. Det kunne vi konstatere sidste år med karkirurgisagen. Denne har medført, at vi har sat flere tiltag i gang, der udover organisatoriske ændringer også indebærer amputationsforebyggende tiltag for borgere med større risici for at udvikle svær grad af åreforkalkning i benene.

Jeg er generelt fortaler for, at vi arbejder mere med forebyggelse der hvor vi kan i vores sundhedsvæsen, bl.a fordi det er med til at give flere gode leveår for borgerne. Af andre fokusområder, vi har støttet, kan nævnes høreområdet hos ældre såvel som børn med høreproblemer.

Vi kommer ikke udenom, at èn sag, såkaldt mavetarmkræftsagen på Aarhus Universitetshospital (AUH), har fyldt meget i regionsrådet, men også på national plan efter Danmarks Radios dækning af sagen. Jeg har ikke været i tvivl om sagens alvor, siden vi blev bekendt med det første gang i forbindelse med tv-udsendelsen i marts. Det er en ulykkelig situation, da der er patienter med avanceret kræftsygdom, der ikke har fået den behandling, de har retskrav på, til tiden. Overskridelserne er ikke indberettet korrekt til sundhedsstyrelsen, der i efterforløbet har fået flere redegørelser fra regionen. Derudover har vi fået to uvildige undersøgelser, bl.a en fra Kammeradvokaten, som har medført fratrædelser af 2 direktører på AUH. Sagen er kompleks og ikke afsluttet endnu. Vi har stadig mangel på sygeplejersker til den pågældende afdeling, og der er behov for at arbejde med vores ledelses- og organisationskultur, så vi åbent og trygt kan tale om det, der også er
svært, så vi sammen som organisation kan hjælpe patienterne på bedst mulig vis.

Regionsrådet har sat en såkaldt syv-punkts plan i gang, heriblandt fokus på patientforløbene og en kerneårsagsanalyse, vi afventer.
Det er vigtigt at huske på, at der er mange kompetente medarbejdere på AUH, der hjælper patienterne hver eneste dag på hver sin vis, selvom denne sag kaster desværre en skygge over AUH. Vi må komme til bunds i sagen, lære af det, skabe de nødvendige forandringer samt genskabe tilliden mellem borgerne og regionen. Jeg ser frem til at følge sagen i udvalget såvel som rådet.